• Yliopistonkatu 31, 3.krs, Turku
  • Karhumäentie 3, Vantaa
  • 040 740 5545

Kohti parempia rutiineja

ti 15. joulukuuta 2020 16.29.00

Tiedät mitä pitäisi tehdä, mutta silti toimit toisin. Tuntuuko tutulta? Kirjoitus esittelee yhden tekniikan rutiinien muuttamiseen.

Aivot ovat laiskat. Ne takertuvat mielellään totuttuihin käytäntöihin. Toisto on usein tarpeenkin, koska harjaantumisen myötä työstä suoriudutaan tehokkaammin. Tottumisen haittapuolena on se, että toimintaan on vaikea tehdä muutoksia. Omia tottumuksia voi olla vaikea kyseenalaistaa ensinkään.

On erilaisia tapoja tarttua muutoksen tarpeeseen. Esitän tässä yhden tekniikan, jonka olen itse havainnut toimivaksi. Tätä menetelmää voi hyödyntää yhtä lailla erilaisissa suorittavissa töissä, asiantuntijan työssä tai esimiestyössä.

Tekniikan ideana on muuttaa yhtä, pientä osa-aluetta tekemisessä niin, että se korvaa aikaisemman käytännön. Pienten askelten ottaminen on tarkoituksellista, jotta muutos ei kuormita liikaa. Isoon muutokseen tarvitaan enemmän aikaa, ja siihen voi edetä askel kerrallaan.

Vaiheet ovat seuraavat:

1. TUNNISTA: Missä työsi osa-alueessa haluat suoriutua paremmin?

Varaa itsellesi kalenterista aikaa esimerkiksi puoli tuntia. Yritä irrottautua arjen kiireistä. Ota kynä ja paperia ja piirrä paperille kehitettävän työsuorituksen kaikki vaiheet. Tunnistatko sen osa-alueen, missä sinulla on kehitettävää? Jos kehityskohteita on useita, niin valitse silti näistä yksi kerrallaan!

 

2. KEHITÄ : Mitä muutoksia voit tehdä, jotta onnistuisit valitsemassasi osa-alueessa paremmin?

Tutki tietoa netistä, kirjoista tai kysy kollegoilta. Tietoa on saatavilla valtava määrä, ja pystyt ammattilaisena soveltamaan opittua työhösi. Päätä, minkä asian teet jatkossa eri lailla.

 

3. MITTAA : Pystytkö mittaamaan muutoksen vaikutusta työsuoritukseen?

Mitta voi olla numeerinen, tai joku muu tapa. Kunhan seuraat ja pidät kirjaa sitä jatkuvasti.
 

4. TOTEUTA: Aloita tekemään asioita eri tavalla saman tien.

Tee itsellesi sopiva muistilappu, jonka näet aina työskennellessä - vaikkapa tarralappu läppäriin kiinni. Aseta realistinen aikataulu, jonka aikana suostut tekemään suoritetta uudella tavalla. Useiden oppaiden mukaan rutiinien muodostuminen vaatii toistoa vähintään kolmen viikon ajan.
 

+ Palkitse itsesi onnistuneesta muutoksesta ennen seuraavaa askelta.

 

Ota yhteyttä