Blogi > Blogiteksti 24.11.2020
24.11.2020
Ennakkoasenteet vaikuttavat rekrytointiin, vaikka harva sitä myöntää.
Oletko hyvä ihmistuntija? Moni meistä ajattelee olevansa, mutta huomaamattaan tekee oletuksia, jotka perustuvat henkilökohtaisiin mieltymyksiin tai tottumuksiin. Tämä pätee myös uuden työntekijän rekrytointiin, vaikka työnantaja vilpittömästi ajattelee toimivansa reilusti.
Valitettavan usein myös hakijan ulkonäköön liitetään persoonaan ja työtaitoon liittyviä oletuksia. Esimerkiksi Yle kirjoitti aiheesta artikkelissaan. Jutussa mainitaan työnantaja, joka suoraan sanoo, että ”perstuntumalta katsotaan, minkälainen ihminen on”.
Artikkelin asiantuntija toteaa, että kauniisiin ihmisiin liitetään helposti positiivisia luonteenpiirteitä, kuten rehellisyys, älykkyys ja sosiaalisuus. Voimakas ehostaminen taas liitetään turhamaisuuteen tai yksinkertaisuuteen. Todellisuudessa asioilla ei tietenkään ole mitään yhteyttä.
Me Contiolla etsimme erilaisiin tehtäviin erilaisia työprofiileja. Vanhin ei aina ole kokenein ja nuorin ei aina ole nopein oppimaan. Monessa tehtävässä arvostetaan ripeää suoriutumista, mutta usein kokemuksen tuoma näkemys auttaa laajempien kokonaisuuksien loppuun viemisessä harkitusti ja lopputuloksen kannalta tehokkaasti.
Ammattitaitoinen rekrytointi tarkoittaa sitä, että valintoja ei tehdä musta tuntuu -periaatteella. Kokemus ja tietyt tekniikat auttavat arvioimaan hakijan todellista sopivuutta haettavaan tehtävään. Harkittu haastattelurunko sisältää kysymyksiä, joilla hakijan osaaminen ja motiivi työhön selviävät.
– Valitsemme työntekijät aina osaamisen perusteella. Haluan kuulla konkreettisia esimerkkejä aiemmasta työhistoriasta. Lisäksi kysymme työpersoonaan liittyviä asioita ja pyrimme selvittämään mahdollisimman hyvin esimerkiksi sitä, miten henkilö käyttäytyy tietyissä tilanteissa ja millaisilla työkaluilla pystyy ratkaisemaan ilmeneviä ongelmatilanteita, kertoo Contion Vasili Simanov.
Kutsumme haastatteluun tasapuolisesti kaikki hakijat, joilla on tarvittava osaaminen työtehtäviin. Suomen kielen taito voi joissain tehtävissä olla tärkeä, mutta täydellistä kielenhallintaa tarvitaan harvoissa tehtävissä ainakaan toimialoilla, joilla pääasiassa operoimme. Muutaman vuoden maassa asunut yleensä puhuu ja ymmärtää suomea riittävästi.
Työnantajan vastuulla on kuitenkin varmistaa, että ulkomaalaisella työntekijällä on vaadittava työntekijän oleskelulupa ja se, millaiseen työhön ja työaikaan lupa oikeuttaa.
– Suosittelen tehtävään omasta mielestäni pätevimpiä hakijoita. Ideaalitilanteessa pääsen esittelemään 2-3 pätevää hakijaa, jotka ovat taustaltaan erilaisia – ja kuitenkin tehtävään kompetenssiensa puolesta sopivia. Lopullinen valinta toki tehdään asiakasyrityksessä, summaa Simanov.
Osa työnantajista sanoo avoimesti palkkaavansa mieluiten kantasuomalaisia. Toisilla asenne maahanmuuttajiin on myönteisempi, mutta monessa tapauksessa syrjintää ei suoraan ilmaista, vaikka sitä tapahtuukin. Työ- ja elinkeinoministeriön selvityksen mukaan maahanmuuttajien työllisyysaste on Suomessa 10–15% pienempi kuin kantaväestön. Kansainvälisessä vertailussa maahanmuuttajien ja kantaväestön välinen työllisyysero on Suomessa suuri. Linkki: Maahanmuutto ja kotoutuminen Yleiskuva ja kehittäminen (tem.fi)
Kun työpaikka on tavallisesti tarjolla vain yhdelle, jää monta hyvää hakijaa väistämättä ilman paikkaa. Usean pettymyksen kokenut työnhakija saattaa tässä tilanteessa kokea jääneensä ilman paikkaa jostain erityisestä syystä, joka liittyy hänen persoonaansa.
Virheellisen käsityksen syntymistä voi ehkäistä kertomalla riittävän selvästi, miksi valittu henkilö erottui joukosta. Laadukkaaseen rekrytointiin kuuluu myös viestintä valitsematta jääneiden hakijoiden suuntaan.
© Contio Henkilöstöpalvelut Oy
Rekisterinpitäjä
Contio Henkilöstöpalvelut Oy (Y-2960792-2)
Myöhemmin tässä selosteessa Yritys
Tietosuoja-asioista vastaava henkilö ja/tai yhteyshenkilö
Vasili Simanov
040 740 5545
vasili.simanov@contiopalvelut.fi,
Henkilörekisterin nimi
Contio Henkilöstöpalvelut Oy asiakas- ja markkinointirekisteri
Kerättävät henkilötiedot
Keräämme asiakassuhteen hoitamiseksi tarpeellisia henkilötietoja, kuten asiakkaan nimi ja yhteystiedot sekä palvelun käyttäjätietoja. Keräämme henkilötiedot rekisteröidyltä itseltään sekä muista julkisista saatavilla olevista viranomaisen ylläpitämistä rekistereistä ja muista ulkoisista lähteistä, kuten kaupparekisteristä tai muusta vastaavasta julkisesta yritysrekisteristä. Lisäksi keräämme yhteydenottolomakkeiden täyttäneiden tiedot ja käytämme niitä edellä mainittuihin asiakassuhteen ylläpitämiseen liittyviin tarkoituksiin.
Henkilörekisterin käyttötarkoitus ja käsittelyperuste
Henkilötietoja käsitellään voimassa olevan lainsäädännön sallimissa rajoissa verkkopalvelun testaukseen, asiakassuhteen hoitamiseen sekä palveluista tiedottamiseen ja neuvontaan. Saatamme käyttää rekisteröidyn tietoja käyttäjätilastojen keräämiseen ja näiden analysointiin. Kerättyjä tietoja käytetään myös markkinointiviestintään. Henkilötietojen käsittely markkinointiviestintään perustuu henkilön antamaan suostumukseen yhteydenottolomakkeella. Suoramarkkinointi lopetetaan asiakkaan pyynnöstä. Henkilö voi milloin tahansa peruuttaa suostumuksensa ilmoittamalla siitä edellä mainitulle yhteyshenkilölle. Henkilötietojen käsittely voi olla tarpeen Yrityksen ja rekisteröidyn välisen asiakassuhteen oikeutettujen etujen toteuttamiseksi. Yrityksellä on oikeutettu etu käsitellä henkilötietoja markkinointi-, palvelu- ja asiakasanalyyseissa ja palvelun testauksessa. Markkinointitarkoituksiin saattaa liittyä myös profilointia. Rekisteröidyllä on tällöin oikeus vastustaa henkilötietojen käsittelyä.
Henkilötietojen käsittelijätHenkilötietoihin on pääsy vain asiakassuhteen hallinnoinnista ja markkinoinnista vastaavilla henkilöillä.
Tietojen luovutusHenkilötietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille, eikä siirretä Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle, ellei se ole palvelun teknisen toteuttamisen vuoksi tarpeellista. Mahdollisissa tietojen luovuttamisen ja siirtämisen tilanteissa noudatetaan tietosuojalainsäädännön vaatimaa tietosuojan tasoa ja muita tarvittavia turvatoimia.
EvästeetKäytämme sivustollamme evästeitä ja muita vastaavia tekniikoita. Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka selain tallentaa käyttäjän päätelaitteelle. Evästeet sisältävät nimettömän, yksilöllisen tunnisteen, jonka avulla voimme tunnistaa ja laskea sivustollamme vierailevat eri selaimet. Evästeiden ja muiden vastaavien tekniikoiden käytön tarkoituksena on analysoida ja kehittää palvelujamme edelleen käyttäjiä paremmin palveleviksi sekä kohdentaa mainontaa. Käyttäjä voi estää evästeiden käytön tai tyhjentää evästeet selaimen asetuksista.
Rekisterin suojausSuojaamme henkilötietoja asianmukaisin teknisin ja organisatorisin menetelmin. Tiedot kerätään tietokantoihin, jotka ovat palomuurein, salasanoin ja muin teknisin tietoturvakeinoin suojattuja. Tietokannat ja niiden varmuuskopiot sijaitsevat lukituissa ja vartioiduissa tiloissa ja tietoihin pääsevät käsiksi vain tietyt, ennalta nimetyt henkilöt.
Henkilötietojen säilytysaika ja hävittäminenHenkilötietoja säilytetään niin kauan kuin niitä tarvitaan siihen tarkoitukseen, jota varten ne on kerätty ja käsitelty, tai sopimuksen täytäntöön panemiseen tai niin kauan kuin laki ja säännökset niin edellyttävät. Tämän jälkeen henkilötiedot tuhotaan asianmukaisesti.
Rekisteröidyn oikeudetRekisteröidyllä on seuraavat oikeudet:
Contio Henkilöstöpalvelut Oy
Tarkastus-/muu henkilötietoihin kohdistuva pyyntö
vasili.simanov@contiopalvelut.fi,
Yritys vastaa pyyntöihin 1 kuukauden sisällä pyynnön esittämisestä, ellei ole erityisiä syitä pidentää vastaamisaikaa.